Miten voi laihtua 10 kg helposti ja nopeasti?

Oletko koskaan miettinyt laittavasi kaikki elämässäsi olevat asiat kuntoon yhdellä kertaa? Ravitsemuksen, kuntoilun, parisuhteen, työelämän, harrastukset, ystävyyssuhteet tai esimerkiksi raha-asiat? Entä oletko malttanut edetä pienin askelin? Aika moni haluaa muutokset nyt ja heti niin painonhallinnassa kuin monessa muussakin asiassa. Aika moni ajattelee tälläkin hetkellä miten voi laihtua 10 kg tai enemmän mahdollisimman helposti ja nopeasti.

Pienin askelin – mitä se tarkoittaa käytännössä?

Pienin askelin tarkoittaa nimensä mukaisesti pieniä askeleita. Ne ovat vauvan askeleita, jotka vievät joka päivä oikeaan suuntaan kohti haluamiasi asioita. Jos mietit miten voi laihtua 10 kg mahdollisimman helposti ja nopeasti, saatat mennä metsään.

Aika monet meistä ovat väsyttäneet itsensä yrittäessään saavuttaa tavoitteitaan ja unelmiaan mahdollisimman nopeasti helpoilta kuulostavilta ohjeilla. Ne ovat helppoja ainoastaan paperilla, sillä vaikeudet alkavat sillä hetkellä, kun lähdet viemään asioita omaan arkeesi.

Se mikä sopii kaverille, ei välttämättä sovi sinulle.

Jos kuitenkin haluat onnistua saavuttamaan omat tavoitteesi, on tärkeää edetä maltillisesti ja pienin askelin. Myös tässä piilee iso vaaran paikka, johon useat meistä ovat kompastuneet. Ehkä sinäkin.

Vaaranpaikka on siinä, että pienin askelin voi tuntua liian hitaalta. Harva meistä jaksaa odottaa tulosten näkymistä ja saatamme jättää jopa leikin kesken.

Mikäli haluaa kaiken nyt ja heti, ei jaksa noudattaa uusia tapoja kovinkaan pitkään. Jossakin hetkessä todennäköisesti luovuttaa ja edessä on jälleen aloittaminen uudelleen, uudelleen ja taas kerran uudelleen alusta.

Mikäli haluat onnistua saavuttamaan omat tavoitteesi ja unelmasi, kannattaa edetä pienin askelin.

Seuraavaksi kerron sinulle 5 syytä miksi se on tärkeää oman onnistumisesi kannalta.


Nro 1: Muuta yksi tai korkeintaan muutama asia kerrallaan.

Mitä enemmän haluaa muuttaa yhdellä kertaa, sitä vaikeampaa se on ja sitä suurempi on myös epäonnistumisen riski. Saatat tietää omasta kokemuksesta, mitä tämä tarkoittaa käytännössä.

Kun päättää aloittaa terveellisemmän elämän, tarkoittaa se usein ruokavalion muuttamista ja kuntoilukuuria. Alkaa liikkumaan huomattavasti enemmän kuin aiemmin ja samalla muokkaa ruokavaliota todennäköisesti vähentämällä kaloreiden määrää tai ruokalautasen koostumusta. Samaan aikaan voi elämässä olla muutakin kuormittavaa.

Ehkä perhe-elämässä on haasteita tai omat ikääntyvät vanhemmat vaativat aikaa. Ehkä uusi työtehtävä vie kaiken energian. Olo on väsyneempi ja kiukustuminen normaalia herkemmässä. Kaikki tämä kuormittaa.

Lisääntynyt liikkuminen tai kaloreiden vähentäminen eivät auta parantamaan hyvinvointia tai jaksamaan arjen kiireessä. Mitä enemmän yrittää, sitä huonommin itse voi. Pienen ajan kuluttua huomaa, ettei enää jaksa lähteä liikkumaan ja normaalit ruokailutottumukset, ehkä isommat annoskoot tai herkuttelu ja napostelu alkavat taas palautua arkeen.

Jälleen kerran on takaisin alkutilanteessa.

Kun haluat muutosta, ota yksi asia kerrallaan käsittelyyn ja tee siihen tarvittavia muutoksia. Vasta kun se on luonteva osa omaa arkeasi, ota seuraava.

Älä lisää stressiä stressin päälle, vaan etene pienin askelin. Mikäli mietit miten voi laihtua 10 kg, muuta ensimmäiseksi se asia arjessasi, joka on helpoin muuttaa ja siirry vasta sen jälkeen seuraavaan.


Nro 2: Saat pysyviä tuloksia etenemällä maltillisesti.

Mikäli haluaa lisätä liikuntaa, kannattaa aloittaa maltillisesti. Hyvin usein alussa on intoa täynnä kuin ilmapallo. Haluaa käydä lenkillä tai kuntosalilla joka ilta saadakseen nopeasti tuloksia.

Älä kuitenkaan tee niin, sillä kyllästyt siihen yhtä nopeasti kuin aloitit. Vaikka haluaisit tuloksia nopeasti, älä tee sitä oman hyvinvointisi kustannuksella.

Mikäli on aiemmin ollut passiivinen ja liikkuminen on ollut lähinnä kävelyä autolle ja autolta pois, kannattaa aloittaa maltilla. Aloita liikkuminen muutamana päivänä viikossa ja lisää vähitellen liikkumiseen käyttämääsi aikaa ja kertoja.

Entä jos haluaa muuttaa taloudellisen tilanteen? Sekään ei todennäköisesti muutu yhdessä yössä.

Jotta muutos taloudessa on edes mahdollinen, joutuu tarkastelemaan rahankäyttöä. Sen jälkeen tulee tehdä suunnitelma toimenpiteistä, joita tehdään tilanteen parantamiseksi. Mitä pienempiin askeleisiin purkaa tämän suunnitelman, sitä helpompi on edetä kohti parempaa taloudellista tilannetta.

Entä jos haluaa parantaa parisuhdetta tai muita ihmissuhteita?

Ensimmäisenä ei kannata luetella, mitkä kaikki asiat toisessa ovat pielessä tai mitä kaikkea hän tekee väärin tai jättää tekemättä. Kannattaa tarkastella itseään ja sitä miten näkee kyseisen ihmisen. Mikäli keskittyy negatiivisiin asioihin, näkee niitä koko ajan enemmän. Keskity positiivisiin asioihin, sillä se mihin keskityt lisääntyy.

Mitä tyytyväisempi on itseensä ja omaan elämäänsä, sitä onnellisempi on. Tee niitä asioita, jotka tekevät sinut onnelliseksi. Älä odota, että toinen korjaa tilanteen, vaan tee juuri niitä asioita, joita kaipaat tuohon ihmissuhteeseen.

Se mihin keskityt, lisääntyy.


Nro 3: Etsi toimivia tapoja, etteivät uudet hankalat tavat saa sinua luovuttamaan.

Muutokseen liittyy aina omien tapojen päivitystä tai uusien tapojen käyttöön ottamista. Mikäli jatkaa samoilla toimintatavoilla, ei mitään muutosta voi edes syntyä.

Mikäli yrittää muuttaa monta asiaa yhdellä kertaa, voi arki muodostua varsin hankalaksi. Joutuu käyttämään aikaa siihen, että miettii mitä saa tehdä ja toisaalta mitä ei saa tehdä.

Vaikka uudet tavat voivat näyttää helpoilta paperilla, voi niiden vienti omaan arkeen olla työlästä ja hankalaa. Silloin ei todennäköisesti jaksa noudattaa niitä kovinkaan pitkään. Kun haluat muutosta, tee yksi pieni muutos kerrallaan.

Jos haluat syödä terveellisemmin, älä muuta kaikkea kerralla. Lisää jotakin sellaista mikä ruokavaliostasi puuttuu tällä hetkellä ja aloita siitä. Jos joudut rajoittamaan syömistäsi, niin jatka niiden ruoka-aineiden käyttöä, jotka ovat sallittuja ja tutustu uusiin makuihin pikku hiljaa.

Jos haluat eroon makeanhimosta, älä jätä kokonaan sokeria pois ruokavaliostasi. Mieti minkä pienen muutoksen voisit tehdä omiin tapoihin, että makeanhimo pysyisi loitolla. 

Etsi sellaisia tapoja, jotka toimivat omassa arjessasi ja tuntuvat luontevilta. Mikäli et voi noudattaa uutta tapaasi koko loppuikääsi, ei sellaista kannata edes yrittää ottaa käyttöön.

Lue 4 vinkkiä makeanhimon taltuttamiseen tästä.


Nro 4: Voit luottaa siihen, että taustalla tapahtuu koko ajan.

Silloin kun haluamme tuloksia nopeasti ja helposti, saatamme metsästää niitä hyvinvointiin negatiivisesti vaikuttavilla keinoilla.

Usein sorrumme mainoslauseisiin, jotka lupaavat huikeita tuloksia, mutta unohtavat kertoa mitä vaikutuksia sillä on jaksamiseen, mieleen, kehoon tai jokapäiväiseen arkeen.

Kun etenet pienin askelin, otat joka päivä askeleita oikeaan suuntaan. Jokainen ottamasi askel vie kohti haluamaasi asiaa. Näin voit myös luottaa siihen, että tulet onnistumaan. Vaikka mitään ei vielä näkyisi päällepäin, käy taustalla varsinainen kuhina. On enää ajan kysymys, jolloin näet muutoksen myös silmilläsi.

Jos otat yhden askeleen unelmaasi kohti joka päivä vuoden ajan, niin miten pitkällä olet vuoden päästä? Olet edennyt 365 askelta.

Entä jos otat yhden askeleen sijaan 2 askelta joka päivä? Tai vaikkapa kolme? Olet edennyt jo aikamoisen matkan.

Entä missä olet, jos yrität hypätä suoraan unelmaasi? Todennäköisesti tulet bumerangina takaisin lähtökuoppiin.

Entä missä olet, jos et lähde edes liikkeelle? Olet samassa tilanteessa myös vuoden päästä, jossa toivot muutosta, mutta mitään muutoksia ei ole näkyvissä. Luota itseesi ja usko omaan onnistumiseesi.

Lue tästä miten elämäsi muuttuu, kun uskot omaan onnistumiseesi?


Nro 5: Et aloita enää alusta.

Joka kerta, kun haluaa laittaa kaikki kerralla kuntoon tai saavuttaa jonkun asian nopeasti, on kuin heikoilla jäillä. Ei voi tietää missä hetkessä jää pettää alta.

Tuossa hetkessä joutuu palaamaan takaisin alkuun ja aloittamaan jossain hetkessä uudelleen. Ehkä jää on seuraavalla kerralla paksumpaa, ehkä ei. Ehkä se on vieläkin ohuempaa.

Kun etenet pienin askelin joka päivä, liikut eteenpäin. Et palaa alkuun edes tiukan paikan edessä tai jos palaat, olet kuitenkin jo pidemmällä, kuin jos olisit yrittänyt saavuttaa kaiken kerralla tai mikäli et olisi lähtenyt edes liikkeelle.

Kun teet muutoksia pienin askelin, muodostuu uusista tavoista luontevia osia omaan arkeesi.

Tapojen ja rutiinien noudattaminen ei ole hankalaa, kun tiedät miksi teet niitä ja mitä merkitystä niillä on omaan hyvinvointiisi ja omaan onnistumiseesi. Uusista tavoistasi muodostuu unelmasi toteutumisen mahdollistava apuväline.


Nyt tiedät 5 syytä miksi sinun kannattaa edetä maltillisesti ja pienin askelin. Älä aliarvioi pienten valintojen ja tekojen voimaa, sillä pienillä muutoksilla teet isoja asioita.

Nyt on sinun vuorosi ottaa seuraava askeleesi oman onnistumisesi eteen. Kerro kommenteissa minkä askeleen sinä otat tänään saavuttaaksesi oman tavoitteesi.

Lue tästä: Miksi muutos pelottaa?

Rakkaudella
Virpi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.