Oletko valmis opettelemaan uusia tapoja?

Meistä jokainen joutuu opettelemaan uusia asioita. Tai oikeastaan voisi sanoa, että meillä jokaisella on mahdollisuus oppia uusia asioita ihan joka päivä. Kysymys kuuluukin, oletko valmis opettelemaan uusia tapoja?

Joskus opetteleminen tapahtuu pakon edessä ja joskus taas halutun muutoksen kautta. 

Vaikka aluksi uusi voi tuntua vieraalta ja vaikealta, pikkuhiljaa asiat alkavat loksahtelemaan paikoilleen. 

Ennen sitä kuitenkin muuttuneet rutiinit sujuvat kuin hidastetussa elokuvassa. Siinä vaiheessa voi pieni pelko nousta takaraivoon. Miten ihmeessä selviydyn?

Ja vaikka kyse olisi keliakiasta tai mistä tahansa muusta asiasta, myös sinä selviät. 

Tärkeintä on, että sinulla on työkalut, joiden avulla pääset eteenpäin. Keliakiassa tämä työkalu on syöminen, sillä keliakiaa hoidetaan syömällä.

Kuten kaikissa muutoksissa jäämme usein helposti kiinni negatiivisiin asioihin, kuten huonoon oloon, kolotuksiin, kipuihin tai muihin rajoitteisiin ja esteisiin. Nyt en voi enää tehdä sitä, enkä voi tehdä tätä, enkä koskaan syödä enää tuota.

Tein niin itsekin.

Voit kuitenkin auttaa itseäsi pelkästään huomioimalla pieniä varsin arkisia asioita. 

Mistä tulisi aloittaa?

Aloitetaan terveellisestä ja monipuolisesta välipalasta.

Vaikka vaihtoehtoja terveelliseen ja monipuoliseen välipalaan on vaikka kuinka paljon, useimmilla kuitenkin välipalana on usein se sama tuttu tuote. 

Välipala voi myös unohtua kaikessa kiireessä tai sitä ei koeta tärkeäksi, vaikka se antaisi energiaa. Ja vaikka se auttaisi hillitsemään liian suuria annoskokoja, napostelua tai auttaisi pois makeanhimon kierteestä. 

Vaikka puhun välipalasta, niin ihan sama tilanne voi olla aamupalan ja iltapalan kanssa.

Jos nimittäin tarjolla on aina sama vaihtoehto, voi se pikkuhiljaa alkaa puuduttamaan, eikä mikään ihme, jos sen haluaa jättää väliin. 

Kukaan ei jaksa puputtaa pelkkää porkkanaa joka päivä.

Kun saat vaihtelua sisältöön, saat erinomaisen apulaisen ja rutiinin oman päiväsi ja hyvinvointisi pelastajaksi.

Se tarkoittaa käytännössä myös uusia tapoja ja niiden opettelua.

Miksi kannattaa syödä säännöllisesti?

Meille jokaiselle on tärkeää saada energiaa tasaisesti pitkin päivää. 

Kun ruokailurytmi on säännöllinen, pysyy energiataso tasaisena. Ja kun energiataso pysyy tasaisena, ei päivän aikana tai viimeistään illalla sorru niin helposti mielitekoihin.

Jokainen meistä tietää omasta kokemuksesta mitä tapahtuu sen jälkeen, kun nälkä kasvaa liian suureksi. 

Kun syö säännöllisesti ja tasaisesti, voi hillitä napostelua ja ehkäistä myös makeanhimon lähtemistä lapasesta.

Usein kuitenkin välipalana voi olla esimerkiksi pelkkä banaani tai kuppi kahvia ja pulla. Näistä kumpikaan ei pidä nälkää loitolla, eivätkä ne hillitse napostelua, todennäköisesti käy jopa päinvastoin.

Kannattaako niiden tilalle miettiä uusia tapoja?

Ruokailuhetkestä kannattaa tehdä sellainen, että syöt mielelläsi ja kaikki syömäsi maistuu sinulle, on kyse sitten aamu-, väli- tai iltapalasta.

Kun keho saa tarvitsemansa määrän energiaa, jaksat paremmin, eikä nälkä kasva ylisuureksi. Pärjäät mainiosti seuraavaan ruokailuun asti. Mutta se ei onnistu pelkällä banaanilla tai esimerkiksi porkkanalla.

Mistä terveellinen aamu-, väli- ja iltapala koostuu?

Terveellinen aamu-, väli- ja iltapala sisältää 4 osaa. Jos joku näistä osista puuttuu, on syytä miettiä uusia tapoja. Kun mukana on kaikki osat, parannat omaa hyvinvointiasi ja jaksamista.

1. osa: kasviksia, hedelmiä tai marjoja.

2. osa: viljatuotteita tai siemeniä.

3. osa: proteiinin lähde.

4. osa: pehmeän rasvan lähde.

Kuten huomaat, pelkkä hedelmä tai joghurtti ei riitä.

Ottamalla huomioon kaikki 4 osaa, saat erilaisia vaihtoehtoja, eikä tarvitse syödä joka kerta sitä yhtä ja samaa. Vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon. Kokeile vaikka!

Voit käyttää marjoja tai hedelmiä tuoreena, pakasteena, soseina tai pyreinä. Voit vaihdella eri marjoja eri päivinä.

Kokeile esimerkiksi karpaloa, karviaisia, lakkaa, mansikoita, herukoita, mustikkaa, puolukoita, tyrniä ja vadelmia. Kauppojen pakastealtaat on täynnä eri vaihtoehtoja, joten tutustuminen valikoimiin kannattaa.

Myös hedelmiä kannattaa vaihdella.

Kokeile vaihteeksi banaanin tai omenan sijaan ananasta, appelsiinia, aprikoosia, melonia, kiiviä, klementiiniä, kirsikoita, luumuja, mandariinejä, mangoa, persikkaa, pomeloa, päärynää, satsumaa, greippiä, viikunoita tai vaikkapa viinirypäleitä.

Voit tehdä myös hedelmäsalaatin tai marjakiisselin.

Entä miten maistuisi vispipuuro? Vispipuuro valmistettuna eri marjoista on kokeilemisen arvoinen vaihtoehto.

Kun siirrytään kasvisvaihtoehtoihin, niin useimmilla valinta on kurkku, paprika, porkkana, tomaatti ja/tai salaatti. Myös kasviksiin saa vaihtelua, kun valitsee niiden sijaan välillä marjoja ja hedelmiä.

Muistathan kuitenkin, että kasvikset, marjat tai hedelmät ovat monipuolisen aamu-, väli- ja iltapalan ensimmäinen osa. Lisäksi tarvitset viljatuotteen / siemeniä, proteiinin lähteen sekä pehmeän rasvan lähteen.

Monipuoliseen aamu-, väli- ja iltapalaan sisältyy 4 osaa ja viljatuotteet tai muut kuitupitoiset ruoat ovat yksi näistä.

Keliaakikolle sopivia ovat gluteeniton kaura, tattari, hirssi ja esimerkiksi kvinoa.

Vaihtelu virkistää ja kannattaakin tutustua eri vaihtoehtoihin. Usein myös viljatuotteiden osalta totumme syömään vain jotain tiettyä. Se voi tehdä ruokailuhetkistä varsin yksitoikkoisia.

Valitse erilaisia leipiä. Hyödynnä myös eri siemeniä. Puuro on aina hyvä vaihtoehto.

Myös puuroon saa helposti vaihtelua esimerkiksi uunipuuron muodossa. Uunipuuro valmistuu lähes itsekseen ja samalla uunin lämmöllä voi paistaa vaikka sämpylöitä, patonkeja tai vaikkapa siemennäkkileipää. 

Ja jos et halua leipoa itse, löytyy kaupoista toinen toistaa herkullisempia vaihtoehtoja.

Kokeile ja ylläty.

Mitä jos olet tottunut syömään pelkkää leipää?

Pelkkä leipä ei kuitenkaan riitä, vaan tarvitset myös ne 3 muuta osaa. 

Tarkasta, että kuitujen lisäksi lautaselta löytyy myös marjoja, hedelmiä tai kasviksia, joku proteiinin lähde sekä pehmeän rasvan lähde.

Minkä proteiinin lähteen oma aamu-, väli- ja iltapalasi sisältää?

Aika monella esimerkiksi aamupalalla proteiinin lähde jää puuttumaan. 

Jos aamupalana on pelkkä kaurapuuro ja kuppi mustaa kahvia, on monipuolisen aamupalan 4 osasta vain 1 koossa. 

Tilanne korjaantuu helposti jo pelkästään juomalla lasi maitoa tai lisäämällä puuron joukkoon raejuustoa. 

Mutta senkin jälkeen vielä 2 osaa puuttuu.

Jos haluat vaihtelua proteiinin lähteeseen, niin kokeile välillä viiliä, rahkaa, vanukkaita tai jogurtteja. Niitä löytyy monenlaisia jokaiseen makuun. 

Kokeile myös kananmunia eri muodoissa, kahvin sijaan esimerkiksi maitokaakaota tai maitokiisseliä, kalkkunaleikkeitä, broilerileikkeitä, soijavalmisteita tai esimerkiksi hummusta.

Kuten huomaat, jo pienillä muutoksilla saat vaihtelua ja teet ruokailuhetkestä nautinnon. Mutta yksi osa vielä puuttuu terveellisestä ja monipuolisesta ruokailuhetkestä.

Tarvitsemme myös pehmeän rasvan lähteen.

Ja aika usein se saattaa jäädä jopa kokonaan pois ruokavaliosta kaloreiden pelon takia. 

Energiaa toki rasvoissa on, joten niiden kanssa ei kannata lotrata. Mutta elimistö kuitenkin tarvitsee rasvoja ja varsinkin niitä pehmeitä rasvoja, joten rasvoja ei kannata turhaan pelätä.

Hyviä pehmeän rasvan lähteitä ovat mm. leipärasva, rypsiöljy, avokado, mantelit, pähkinät ja erilaiset siemenet.

Nyt sinulla on hallussa monipuolisen aamu-, väli- ja iltapalan kaikki 4 osaa ja tiedät miten ne kannattaa koota. 

Huomioimalla edellä olevat asiat autat itseäsi voimaan paremmin ja jaksamaan arjessa.

Rakkaudella
Virpi

PS. Mielelläni kuulen oliko tästä postauksesta sinulle hyötyä. Voit kommentoida kommenttikenttään.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.