Mistä tietää, että on keliakia vai tietääkö?

Keliakia on siitä mielenkiintoinen, että osa sairastuneista ei huomaa mitään oireita ja toiset taas saavat pahoja oireita jo pienestäkin murusesta. Osalle diagnoosi tulee sattumalöydöksenä muiden tutkimusten rinnalla, osalla oireet tulevat yht´äkkiä ja diagnoosi on helppo, kun taas osa meistä kipuilee erilaisten vaivojen kanssa pidempään ja saa diagnoosin vasta vuosikausien kipuilujen jälkeen. Mistä tietää, että on keliakia vai tietääkö, edes diagnoosin saamisen jälkeen?

Vaikka itse epäilin keliakiaa jo kauan ennen diagnoosin saamista, joskus sitä kuitenkin miettii, että onkohan nyt kuitenkaan kyse keliakiasta. Asia on kuitenkin aika helposti varmistettavissa sillä, että syö vahingossa gluteenipitoista ruokaa. Tuossa hetkessä ei tarvitse miettiä mistä tietää, että on keliakia. Sen tietää tai oikeastaan sen tuntee.

Nälkäisenä ja kiireessä ei kaikki mene välttämättä ihan kuten pitäisi. Saatat epähuomiossa laittaa suuhusi jotain sellaista, mitä et normaalisti enää voi edes tehdä. Ja jo aika pian tunnet tekojesi seuraukset. Se ei ole miellyttävä tunne, eikä se välttämättä mene ohi muutamassa tunnissa, vaan voi kestää jopa päiviä. Tuossa hetkessä saa varmistuksen siitä, että gluteenittomuus toimii.

Jokainen meistä tietää, ettei olo ole hääppöinen, jos vatsaa koskee tai se on sekaisin. Tuossa hetkessä voi tuntua siltä, ettei oikeastaan mikään huvita ja kaikki muutkin asiat voi laittaa vähän kuin läskiksi. Kun olo on huono tai väsynyt, ei edes oman tavoitteen tai unelman saavuttaminen tunnu motivoivalta. Ainoa tavoite tuossa hetkessä on parantaa oloa ja päästä irti kivuista tai vaivoista ja unohtaa niiden aiheuttaja.

Huonoon oloon, kolotuksiin, kipuihin tai rajoitteisiin ei tarvitse, eikä niihin kannata jäädä kiinni. Voit auttaa itseäsi jo huomioimalla pieniä varsin arkisia asioita. Ota käyttöösi 5 helppoa vinkkiä, joiden avulla pääset eteenpäin.

1 | Päätä, mikä on tärkeää juuri tänään

Se mitä teet tänään, palkitsee sinut huomenna. 

Se tarkoittaa käytännössä sitä, että kannattaa keskittyä niihin asioihin, jotka vievät kohti omia tavoitteita ja unelmia. Se tarkoittaa tekemisen lisäksi myös omia ajatuksia. 

Usein mieli on täynnä ajatuksia, jotka estävät meitä onnistumasta ja menemästä eteenpäin. Mitä enemmän jää kiinni kipuihin, kolotuksiin, rajoitteisiin tai haasteisiin, sitä enemmän ajatukset keskittyvät niihin.

Mieti vievätkö omat ajatuksesi sinua sinne minne haluat vai vievätkö omat ajatuksesi sinua päinvastaiseen suuntaan. Tarvittaessa muuta ajatustesi suuntaa.

2 | Uskalla pysähtyä ja kuunnella kehoasi

Anna itsellesi aikaa ja uskalla pysähtyä. 

Useat meistä ovat varsinaisia multitaskaajia. Kun on paljon tekemistä, ei tarvitse pysähtyä. Pysähtyminen voi olla jopa pelottavaa, koska silloin joudumme kohtaamaan omia ajatuksia. 

Ota tavaksi joka päivä pysähtyä edes hetkeksi ja keskity tuossa hetkessä itseesi, omaan hengitykseesi ja olotilaasi. Kysy itseltäsi miten voit ja kuuntele vastaus. Vastauksesi pohjalta tiedät miten tulisi toimia.

Lue tästä: Miksi muutos pelottaa? Älä anna pelon estää…

3 | Päätä olla onnellinen ja tyytyväinen itseesi ja elämääsi

Onnellisuus ja tyytyväisyys eivät tule ulkopuoleltamme, vaan ne löytyvät meistä jokaisesta itsestämme.

Mikäli et ole tyytyväinen itseesi tai elämääsi, ei raha, someseuraajien määrä tai peukutukset, parisuhde, vastuullinen työ, kova kunto, ulkomaanmatka tai edes hyvä terveys auta asiaa.

Sinulla voi olla vaikka kuinka suuri palkka tahansa ja voit silti tuntea itsesi tyytymättömäksi ja onnettomaksi. Ja vaikka tulevana lauantaina tilillesi kilahtaisi lottovoitto, saatat silti tuntea tyytymättömyyttä.

Ja vaikka sinulla olisi haasteita, rajoitteita ja ongelmia elämässäsi, voit tuntea itsesi onnelliseksi ja tyytyväiseksi. Kaikki lähtee itsestäsi ja omista ajatuksistasi.

Älä anna kipujen, kolotusten tai erilaisten rajoitteiden estää sinua olemasta onnellinen. Älä anna niiden estää sinua olemasta tyytyväinen itseesi ja elämääsi. Tyytyväisyys ja onnellisuus on ainoastaan yhden ajatuksen päässä.

Voit päättää olla tyytyväinen itseesi ja elämääsi juuri nyt. Voit päättää olla onnellinen juuri nyt.

Voit toki päättää olla myös tyytymätön ja onneton. Minkä päätöksen teet?

4 | Tee asioita, jotka tuovat iloa päivääsi 

Saatamme ajatella, että tarvitsemme isoja ja maata mullistavia asioita ollaksemme iloisia, tyytyväisiä ja onnellisia. Saatamme ajatella, että kohtaamamme haasteet, ongelmat tai sairaudet estävät meitä jollakin tavalla. Este on kuitenkin ainoastaan ajatuksissamme.

Mieti mitkä pienet asiat omassa arjessa tuovat sinulle iloa ja kirjoita ne itsellesi ylös.

Kun olet kirjoittanut listan, niin ota sen jälkeen joka päivä listaltasi yksi asia, jonka toteutat juuri kyseisenä päivänä. 

Se mihin keskityt, lisääntyy.

5 | Unohda toimimattomat rutiinit

Jotta sinun on mahdollista onnistua saavuttamaan haluamiasi asioita, on aika päästää irti sellaisista rutiineista ja toimintamalleista, jotka eivät tuo sinulle haluamiasi tuloksia. 

On turhaa ajan ja energian haaskausta käydä esimerkiksi kuntosalilla tai juoksulenkillä, jos niistä kumpikaan ei edes kiinnosta, eikä niistä edes nauti. On aivan turhaa puputtaa porkkanaa päivästä toiseen, jos ei edes pidä porkkanoista.

Mieti muita mahdollisia tapoja oman tavoitteesi saavuttamiseen ja unelmiesi toteuttamiseen.

Älä kuitenkaan luovu heti sellaisista rutiineista, jotka tuntuvat pakkopullalta tai jotka eivät toimi omassa arjessasi. Mieti mikä merkitys rutiinilla on onnistumiseesi ja päivitä rutiinia mielekkäämmäksi. Se onnistuu jo pienillä muutoksilla.

Lue lisää: Voiko unelmat ja tavoitteet saavuttaa helposti ja vaivattomasti?

Rakkaudella
Virpi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.